도시브랜드 자산의 평가와 지수화에 관한 연구
Evaluation and Indexation of City Brand Equity
저자명 : 구자룡, 이정훈
문서유형 : 학술논문
학술지 : 생산성논집 제22권 제3호 통권54호 (2008년 9월) pp.177-205
발행정보 : 한국생산성학회 2008년
본 논문은 도시브랜드에 대한 연구의 하나로 도시브랜드의 브랜드 자산을 평가하고 지수화하여 비교대상 도시브랜드별로 브랜드 자산 관리를 전략적으로 전개할 수 있도록 기본적인 체계를 수립하기 위해 작성되었으며, 한국생산성학회 학술대회와 경기개발연구원 장소포럼에서 그 내용을 발표한 바 있습니다.
<요약> 본 연구에서는 도시브랜드 자산을 측정할 수 있는 지수화 모형을 개발하고 그 구성요소들 간의 인과관계를 규명하고자 하였다. 셋째, 도시브랜드 자산 지수 모형에서 구성요소들 간의 영향관계를 가중치로 사용하여 지수를 산출함으로써 구성요소들 간의 변화 예측 관계를 보다 분명하게 할 수 있게 되었으며, 여기서 산출한 도시브랜드 자산 지수를 통해 비교도시들과의 상대적인 경쟁력을 파악할 수 있게 되었다. ※주제어 : 도시브랜드 자산, 브랜드 이미지, 브랜드 태도, 브랜드 로열티, 지수화 |
<초록>
This study aims to develop an indexation model that measures city brand equity and examines the causal relationship among the elements that constitute a city brand. First, the City Brand Equity Index (CBEI) model is developed that can compare a city's brand equity with competing cities. An analysis using the model proves its high relevance.
Second, a causal relationship of the constitutive elements of city brand equity is identified. The image of a city as a destination for residence, tourism or investment is found to have positive impacts on people's brand attitude, which in turn has a positive effect on brand loyalty.
Third, indexes are produced using weights in calculating the causal relationship among the elements. This method provides a clearer picture of the relationship of the elements and enables to better anticipate future changes among them. The calculated city brand equity index proves an effective tool in evaluating a city's comparative competitiveness with other cities.
The above-mentioned results suggest a strategic brand management is possible through regular and periodic evaluation and analysis. In other words, calculated indexes based on the city brand equity index model -- not only of the city concerned but also adjacent or competing cities -- together provide a city's comparative brand value. They can also be used as preliminary data for future promotional activities in order to improve a city's brand equity.
In addition, independent evaluations and analyses of the indexes of the elements composing a city's brand equity are helpful in judging the value of, and prioritizing, promotional activities aiming at increasing city brand equity value.
<목차>
도시브랜드 자산의 평가와 지수화에 관한 연구 / 구자룡 ; 이정훈 1
I. 서론 1
II. 이론적 배경 3
1. 도시브랜드의 의미 3
2. 도시브랜드 자산의 개념 5
3. 도시브랜드 자산의 측정 및 그 구성요소 6
4. 도시브랜드 자산의 지수화 8
III. 연구방법 10
1. 연구문제 10
2. 연구모형 11
3. 조사 대상 및 자료수집 12
4. 변수의 조작적 정의와 측정항목의 정리 13
IV. 분석결과 16
1. 도시브랜드 자산 구성요소의 신뢰성과 타당성 검증 16
2. 도시브랜드 자산 평가 모형의 적합성 및 인과관계 검증(연구문제1) 17
3. 도시브랜드 자산의 지수화(연구문제2) 19
V. 결론 및 토의 22
1. 연구요약 및 시사점 22
2. 연구의 함의와 한계점 및 미래 연구방향 24
참고문헌 25
부록. 도시브랜드자산 측정 설문지 28
[요약] 29
도시브랜드 자산의 평가와 지수화에 관한 연구(구자룡.이정훈).pdf
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